Grafi tedna


Grafi tedna

Grafi tedna od 27. do 31. januarja 2025: gospodarska klima, prihodek v trgovini in prihodek v tržnih storitvah

Vrednost kazalnika gospodarske klime je bila januarja na podobno nizki ravni kot predhodni mesec. V medletni primerjavi ostaja višje, vendar še naprej pod dolgoletnim povprečjem. Gibanja prihodka od prodaje v vseh trgovskih panogah so bila ob koncu leta 2024 manj ugodna kot v tretjem četrtletju, medtem ko se je prihodek tržnih storitev po dveh mesecih zmanjševanja novembra lani povečal. V enajstih mesecih leta 2024 je bil prihodek v vseh trgovskih panogah in v večini tržnih storitev, razen v prometu in skladiščenju ter strokovno-tehničnih dejavnostih, večji kot v enakem obdobju leta 2023. 
 

Vrednost kazalnika gospodarske klime je bila januarja na podobno nizki ravni kot predhodni mesec, a je ostala višja kot pred letom. Višja kot mesec prej je bila vrednost kazalnika zaupanja v predelovalnih in storitvenih dejavnostih ter gradbeništvu, nižja pa v trgovini na drobno in pri potrošnikih. Razpoloženje v gospodarstvu ostaja višje kot pred letom, vendar že skoraj dve leti pod dolgoletnim povprečjem. V primerjavi z januarjem lani je bil kazalnik zaupanja višji v vseh dejavnostih razen v gradbeništvu, kjer je največ anketiranih podjetij kot glavni omejitveni dejavnik navedlo pomanjkanje usposobljenih delavcev. Nižje kot januarja lani je bilo tudi razpoloženje potrošnikov. 

Ob koncu leta 2024 so bila gibanja realnega prihodka v vseh trgovskih panogah manj ugodna kot v tretjem četrtletju leta 2024. Po novembrski skromni rasti večine trgovskih panog se je decembra (po predhodnih podatkih SURS) prihodek večine panog precej zmanjšal. V povprečju zadnjega četrtletja lani se je tekoče povečal v trgovini z motornimi vozili, vendar je bila rast precej nižja kot v tretjem. V trgovini na drobno z živili, pijačami in tobačnimi izdelki se je prihodek po stagnaciji v prvi polovici lanskega leta nadalje skromno povečal. Po rasti v tretjem četrtletju se je v zadnjem zmanjšala prodaja v trgovini na drobno z neživili, ki je bila edina izmed večjih trgovskih panog nižja tudi medletno. Po močnejši rasti sredi poletja se je ob koncu lanskega leta zmanjšal tudi prihodek v trgovini na debelo. V enajstih mesecih leta 2024 je bila prodaja v vseh trgovskih panogah večja kot v enakem obdobju leta 2023. Največja je bila realna rast v trgovini z motornimi vozili (7 %), v ostalih trgovskih panogah pa je bila precej skromnejša (okoli 1,5 % v povprečju).

Skupni realni prihodek tržnih storitev se je po dveh mesecih zmanjševanja novembra 2024 povečal (za 1,4 %, desez.), medletno je bil zaradi visoke osnove v novembru 2023 v vseh dejavnostih, razen v gostinstvu, ponovno manjši (za 1,4 %). Rast je bila največja v informacijsko-komunikacijskih dejavnostih, kjer se je prihodek od sredine lanskega leta večinoma povečeval. Izhajala je iz večje prodaje v obeh pomembnejših storitvah (telekomunikacijske in računalniške). Rast gostinskega prihodka se je ob razmeroma visoki rasti števila prenočitev tujih turistov proti koncu lanskega leta še okrepila. Od sredine lanskega leta se je prihodek večinoma povečeval tudi v strokovno-tehničnih dejavnostih, v arhitekturno-projektantskih storitvah je bila rast ponovno zelo visoka. Prihodek drugih poslovnih dejavnosti je lani sicer stagniral na razmeroma visoki ravni, a s tendenco upadanja. V zaposlovalnih agencijah se je prihodek ponovno zmanjšal, v potovalnih pa so se ugodna gibanja nadaljevala četrti mesec zapored. Tudi v dejavnosti prometa in skladiščenja je prihodek v letu 2024 večinoma stagniral, razen poleti z nekaj znižanja. V enajstih mesecih lani je bil realni prihodek medletno manjši le v prometu in skladiščenju ter strokovno-tehničnih dejavnostih.